donderdag 16 april 2015

Vooroordeel Elektronisch geld: Het is uitsluitend voor techneuten

Vooroordeel Elektronisch geld: Het is uitsluitend voor techneuten

Een hardnekkig vooroordeel over elektronisch geld is de moeilijkheidsgraad. En inderdaad, die is hoog en voor veel mensen zelfs te hoog om zelfs maar een reden te bedenken om je er in te verdiepen. Het moet dus anders. Dat beseffen de ontwikkelaars meestal wel, want de belangstelling voor hun producten is -eufemistisch gezegd- nogal gering. Fora hebben meestal enkele tientallen leden die zich de vertegenwoordiging voelen van de zwijgende meerderheid. Of ze dat inderdaad zijn is in elk geval door niemand vast te stellen. We moeten ze dus het voordeel van de twijfel geven.

De verschillende altcoins hebben ieder zo hun eigen aanpak voor het opvoeden en onderwijzen van de crypto-onwetenden. Één van de eersten die het imago van een product uitsluitend voor jongeheren met foute brillen van zich af probeert te schudden is één van de Nederlandse altcoins, namelijk die met een volledig nieuw ontworpen website, de Guldencoin. Een zeer prijzenswaardig initiatief, dat is zeker.

Alle reden om dus eens te kijken hoe men anno 2015 de cryptoleek tegemoet treedt. Eerst eens een schermafdrukje. Stemmig blauw, kleur kon een stuk slechter. Gelukkig geen oranje voor het echte oranjegevoel.

homepage guldencoin
Homepage guldencoin



De kopregel van de website luidt:

"Een decentraal alternatief voor de euro"


De eerste indruk die een cryptoleek dan krijgt is iets als: Een alternatief voor de euro? Zoiets als de chipknip? Die is toch mislukt? En wat is er dan mis met die euro? Ik gebruik hem dagelijks. Is toch niets mee aan de hand? En dan ook nog decentraal? Wat is eigenlijk een decentraal alternatief? Klinkt als een leuze van een politieke partij in verkiezingstijd. Beetje D66-achtig. Staat daar ook een veilingmeester aan het hoofd?

Maar wat heb ik daar dan aan? Een nieuw product dient een probleem van zijn toekomstige gebruiker op te lossen wil het zelfs maar een kansje maken. Kan elke marketeer vertellen. En die gebruiker van dat decentrale alternatief zou ik dan toch moeten zijn?

Dus ik heb kennelijk een probleem met de euro(?), een probleem met ergens iets centraals(?) en ik moet eens iets anders willen(?). Dat laatste klopt trouwens wel, dat zegt mijn vrouw ook altijd. Over vrouwen gesproken: Bij E-gulden hebben ze er eentje. Verder heeft de "Opzij" nog veel werk te verrichten in de cryptowereld. Maar dat even terzijde.

Kortom, een kopregel die een reeks van vragen oproept. Laten we de aanvullende subregel er eens bij pakken voor wat meer onderbouwende verklaring.

"Guldencoin is een digitale valuta en wordt beheerd door de gebruikers"


Het gaat dus om een valuta? Eventjes het woordenboek erbij "Een valuta is een officieel geldig betaalmiddel van een land". Ok, ik kan er dus mee naar de DIRK. Dat is handig. Maar wat is een digitale valuta? Oh, volgens Google is het een soort bitcoin. Daar hebben we wel eens van gehoord. Wel lastig dat je dat allemaal al op moet zoeken. En we zijn pas op de tweede regel...

Dus als ik die nieuwe Bitcoin wil gaan gebruiken moet ik die zelf gaan beheren samen met anderen? Gaan we dan samen de administratie doen? Geld tellen? Die coins poetsen? Wat heb ik trouwens met die anderen te maken? En wat hebben die met mij te maken? Dat wil ik helemaal niet. Mijn geld gaat ze geen r**t aan. Laat de bank het geld maar voor me beheren. Daar zijn ze voor. En het kost mij tenminste geen werk.

Laat maar, ik reken wel contant af. Kan het nog zwart ook.

tot slot

Verder dan de nieuwe homepage zijn we nog niet gekomen, dat zou dit stukje wel erg lang maken. De rest bekijken we in een volgend artikeltje wel. Maar Guldencoin heeft nog een hele, hele lange weg te gaan om van het moeilijke brillenimago van het elektronische geld af te komen. Dat is wel duidelijk. Inschakeling van iemand met een basale marketingkennis is zeer aan te raden om te voorkomen dat alle technische inspanning over enige tijd niet leidt tot een utopie die uitgaat als een nachtkaars. Iets wat alle altcoins trouwens bedreigt.

Het vooroordeel over het veel te moeilijke product Elektronisch geld blijft dus voorlopig gewoon overeind.

Update:

Kennelijk is bij Guldencoin zelf ook het licht aangegaan. Lees hier de discussie van mensen die het bovenstaande waarschijnlijk ook gelezen hebben.