zaterdag 28 maart 2015

Vooroordelen Elektronisch geld: "Het is een reclamedingetje"

Vooroordelen Elektronisch geld: "Het is een reclamedingetje"

De moderne westerse mens krijgt volgens onderzoek per dag ongeveer 3000 reclameuitingen te zien. Gelukkig voor ons en pech voor de markteers zijn onze hersenen zo geconditioneerd dat we het grootste deel nooit zullen zien en al zeker niet opnemen.

In de loop der tijden heeft men dan ook van alles bedacht om maar op te vallen. En vooral bij winkeliers en winkeliersverenigingen hebben we allerlei soorten van "geld", "munten" en dergelijke voorbij zien komen die in feite een apart vormgegeven waardebon waren. We hebben het eigenlijk over een vorm van een kortingsbon die alleen bij de betreffende winkelier of het winkelcentrum in te wisselen was.

De Nederlander is dus gewend om geld-achtige zaken direct als nep in het betreffende hokje te zetten en als zodanig te beoordelen. En omdat het in het nep-hokje zit is het ook niet van belang om er echt naar te kijken want dat is zonde van de kostbare tijd.

De groeperingen die zich bezighouden met marketing van elektronisch geld als de e-gulden en de guldencoin zouden zich van dit vooroordeel bewust moeten zijn. Het zomaar uitdelen ligt erg dicht bij het uitdelen van de waardebon en de doorsnee ontvanger is zich er totaal niet van bewust dat het minimale bedrag dat hij nu toegeschoven krijgt, in de nabije toekomst wel eens een kapitaal waard kan worden.